Start   Geschiedenis     De eerste Diesel     Fabricage       Terug Machine Museum Zwolle
 
 

gelast frame

In 1949 kwam de eerste gelaste Bolnes dieselmotor in productie.

 

Het gehele gelaste frame, dat ca. 50 % lichter is ingericht dan een overeenkomstig gietijzeren frame, bestaat uit mootjes van 50 P.K welke aan elkaar gelast worden !

 

Daarmee is eens en vooral afgerekend met 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 cilinder gietmodellen en de geweldige voorraden die men daarvan moet aanhouden om aan de verscheidenheid in bestelling te voldoen.

 

Deze mootjes bestaan uit twee dozen per cilinder, waartussen de frameplaten komen.

De bovenste doos noemen we de cilinder, want hierin komt later de verchroomde cilindervoering voor de werkzuiger.

 

Deze cilinder bestaat uit enkele platen en stukjes pijp welke aan elkaar gelast worden volgens plaat hiernaast.

De grote bus in het midden is de koelwatermantel, daar komt van onderen de toevoer van het koelwater in uit.

 

De vier pijpstukken in de hoeken hebben in de lengte aangelasten schotjes waarvan de afgeschuinde kanten bij ( l ) later aan de frameplaten gelast worden.

De vier pijpen hebben onderin draadbussen waarin later de vier lange tapeinden komen om het cilinderdeksel vast te zetten.

 

De zeer grote verbrandingskracht op het deksel, dus op de vier tapeinden, worden nu via lasverbindingen in de lengterichting van de kracht op de frameplaat overgebracht, hetgeen veel sterker is dan in dwarsrichting.

Op deze constructie werd m vele landen octrooi verkregen.

 

De tweede doos, die beneden de eerste komt, noemen we de spoellucht kast, want hierin komt de voering waarin de kruiskop/spoelzuiger loopt.

 

Deze is wat eenvoudiger van uitvoering omdat hier praktisch geen krachten op komen.

Het is ook weer een doos, die uit diverse platen en ringen door lassen is samengesteld (2platen hier onder).

 

Beide dozen worden gegloeid, gebeitst, gephosphateerd en daarna voorbewerkt.

 

 

 

Nu de frameplaat. (rechts)

 

Deze wordt automatisch met autogeen uitgesneden uit door de classificatiebureaus gekeurde staalplaat van 8 mm (Al het door 'Bolnes, gebruikte vitale materiaal staat onder keur van deze Bureaus, onafhankelijk of men dit bestelt of niet )

In de uitsparing beneden wordt een smeedstalen lagerhouder gelast, waarin later het krukaslager komt

Aan een kant komt nog een afstandpijp met binnen in een 1 1/4 ww trekanker.

 

Dit is dus een voorgespannen verbinding welke verwijderd kan worden, waardoor de gehele krukas zeer gemakkelijk te demonteren is, (de bovenboel kan blijven zitten!) (plaat hiernaast).

 

Verder is er nog een poort P waardoor alle spoellucht ruimten met elkaar in verbinding staan.

De cilinders, spoellucht kasten en frameplaten worden in lopende productie in grote series vervaardigd.

Komt er nu een besteling voor bijvoorbeeld een zes cilinder frame, dan neemt men zes cilinders, zes spoellucht kasten en zeven frame platen.

Deze worden naar één van de lasbanken gebracht waar zes verticale spandoorns en één horizontale as gereed liggen.

Op elke verticale spandoorn komt nu één cilinder en één spoelkast, welke automatisch op de goede afstand gehouden worden, terwijl de zeven frameplaten op de plaats waar later de krukas komt, worden vastgeschroefd aan de horizontale as.

Dit geheel wordt in de lasbank aangebracht.

Deze is wentelbaar om steeds op de gemakkelijkste manier te kunnen lassen en inderdaad is enkele dagen later het zescilinderframe klaar !.

Door deze wijze van inspannen langs de hoofdassen voor het lassen wordt bereikt, dat de krimp uiterst  gering is; het geen mede te danken is aan een nauwkeurig vastgesteld 'lasrecept'.

Het trekken van het frame bedraagt op een lengte van 3,60 meter dan ook slechts enkele tienden mm; zodat de bewerkingstoeslagen zeer gering kunnen zijn.

 

boven: Bij de gelaste bolnes dieselmotor is de cilinderkop opgebouwd uit een centraal gietstuk van gietstaal met aan gelaste stukken staalplaat. In gedeeltelijke gelaste toestand wordt de kop gegloeid en onder hoge druk geperst om eventuele lekken nog te kunnen dichtlassen.

 

En  hier links nog een foto van een werkzuiger en de onderste gedeelte een spoelzuiger.

Hierboven de uiteindelijke motor.

Bolnes lijnmotor type 170/600 (hier verder naar onder, en daaronder een V motor)
Vermogen 510pk-1700pk bij 600 omw/min.

 1 Uitlaat voorzien van expansiebalgen.

2 Langs spoeling met één centraal geplaatste uitlaatklep.

3 één gat's verstuiver, verstoppen Uitgesloten (2 per cilinder)

4 losse verwisselbare koelwater mantel en cilindervoering

5 oliegekoelde zuiger

6 afdichting om zuigerstang, geen vervuiling van cartersmeerolie.

7 kruishoofd tevens spoelzuiger geen zijdelingse druk op werkzuiger.

8 van staalplaat gelast frame.

9 krukas zijdelings uitneembaar

 

1 Uitlaat voorzien van expansiebalgen.

2 Langs spoeling met één centraal geplaatste uitlaatklep.

3 één-gats verstuiver, verstoppen Uitgesloten (2 per cilinder)

4 losse verwisselbare koelwater mantel en cilindervoering

5 oliegekoelde zuiger

6 afdichting om zuigerstang, geen vervuiling van cartersmeerolie.

7 kruishoofd tevens spoelzuiger geen zijdelingse druk op werkzuiger.

8 van staalplaat gelast frame.

9 krukas zijdelings uitneembaar

Er is natuurlijk nog veel meer te beschrijven, maar we laten het voorlopig zo.

Het sluiten van de Fabriek 1 pagina terug onderaan

 

bron: handleiding voor de bolnes dieselmotor. 4e druk 1957

N.V Machinefabriek Bolnes, bolnes Scheeps Dieselmotoren.

Technische gegevens voor de Bolnes 5e druk 1962

Jubileum uitgaven ter gelegenheid van 100 jaar Bolnes Motorfabriek mei 1985