*

Leidingen en afsluiters

.Werking stoommachines
.Onderdelen
.Ketels en Appendages
.Toepassingen
.Foto's en Platen
.Uit de Ingenieur
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


De verbinding van stoomketel met het stoomwerktuig gebeurd door stoomleidingen, die op verschillende wijzen kunnen worden ingericht.
De inrichting hangt af van het bedrijf en toepassing.

Als grondregel neemt men aan, dat alle stoom en ook condensatiewaterleidingen steeds naar de plaats, waar het verbruik plaats vindt, schuin moeten aflopen, zo dat het water gemakkelijk wegvloeit of afgetapt kan worden.


Als de ketel en machine in werking is dan is er door de hogen temperatuur vooral bij oververhitte stoom de kans dat de leidingen flink uitgezet, en dat moet ergens heen, anders scheurt de leidingen.

Als alles weer uit bedrijf is, en weer afgekoeld dan ontstaat krimp, en dan bestaat er ook weer kans op breuken en scheuren.

 

Ketels en Appendage
.Overzicht
.Soorten Ketels
.Het Stoken
.Vuurgang Ketel
.Vlampijp Ketels
.Waterpijp Ketels
.Scheep Ketels
.Locomobiel Ketels
.Oververhitter
.Stoomdrogers
.Voor verwarmer
.Voedingklep
.Leidingen, Afsluiters
.Ketel Appendages

Om dat op te vangen moet die krimp en uitzetten van de buizen ergens heen, omdat op te vangen plaats men een bocht of knik in de buis ook gegolfde buizen gebruikt men, zie afbeeldingen hiernaast en onder.

 

Waaierklep (hier naast) kan worden gebruikt voor de stoomtoevoer te regelen door middel van een regulateur.

waaierklep

deze plaat groter

  naar boven
evenwicht klep

 

evenwicht klep

deze plaat groot

Deze evenwichtsklep  op de tekening hier boven doet dienst op een schip om te voorkomen als het schip bijvoorbeeld bij hoge zee en zwaar stampend schip, waarbij de machine hevig kan doorslaan, is het gewenst te beschikken over een afsluiten, waarmee de stoomtoevoer naar de machine snel kan worden geregeld dan bij een normale manoeuvreer afsluiter.

Deze afsluiter maakt deel uit van de hoofd stoom leiding, en kan snel worden bediend met de hand.

Bij doorslaan van de machine kan zware schade ontstaan dat kan gebeuren bij het boven komen van de schroef van het schip in zware zeegang waarbij het kan gebeuren dat de machine ineens sterk versneld, en de toegestane materiaalspanningen gemakkelijk kunnen worden overschreden, wat tot breuk kan lijden.

 
  naar boven
Verschillende afsluiters  
     

afsluiters groot

Bij  kleine afsluiters,A, B, wordt de pakking wel aangedrukt door middel van een drukring en wartel.

Bij de andere afsluiters wordt een gland gebruik.

Bij de kleine bronzen afsluiters kan het hete stoom op de klepstang gaan invreten zodat de kleppenstang gevaar loopt vast te branden, en bij het draaien zal invreten.

Bij hogere drukken en temperaturen voorkomt men dit steeds door de draad uitwendig te nemen.

Dan is er een brugstuk nodig, dat van draad voorzien is en met kolombouten aan het deksel verbonden wordt (C) of kan zogenaamde beugeldeksel (D) worden toegepast.

Bij zeer hogen temperaturen kan er geen brons of messing worden gebruikt, maar dan word  de afsluiter van gietijzer vervaardigt.

foto's met beschrijving van afsluiters komt binnenkort. naar boven
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 

 

 

 

 

 

naar boven