stoomturbine.nl
 

De Smering

naar 800 X 600

Start
De gelijkdruk en overdrukturbine
De deLavalturbine
De zoellyturbine
De curtisturbine
De parsonsturbine
De stal turbine of ljungstromturbine
Gecombineerde Turbinesystemen
De gasturbine

Stoomeigenschappen
Condensor
De Smering
Materiaal eigenschap
Onderdelen turbine
Stoom Tabellen

Foto's stork turbines
Platen
Technische tekeningen

links
Activiteiten

Ljungstrom turbine uit de Ingenieur 1915

Twee Werkspoor Stal Turbogeneratoren van 17000/22500 kW, uit het blad de Ingenieur


De smering van scheepsturbines.

Hoewel een turbine slechts weinig draaipunten bezit, niet meer dan een paar as metalen en een kraagblok, vereist de smering toch veel zorg.

Want we weten, dat de vrij slag van de draaiende delen van een turbine ten opzichte van het stilstaande gedeelte zeer klein is, vooral in de labyrinten en bij schoepen met topafsluiting.

Een warmloper, waar bij het witmetaal van de draaipunten smelt of wordt weggedrukt, kan dus gemakkelijk inwendig aanlopen veroorzaken, wat een ernstige averij aan schoepen of labyrinten tot gevolg kan hebben.

Met gewone druppelsmering kan men niet volstaan, daar deze bij een omtreksnelheid in de as halzen van meer dan 4 m/sec onvoldoende is.

Bij turbine assen wordt dan ook altijd smering onder druk toegepast

   
 
   
   
   
   
   
  naar boven